Kategorie

Nowości

Przyczyny usterek

 

Przyspieszone zużycie

Spośród wielu przyczyn powodujących przyspieszone zużycie turbosprężarki wymienić należy najczęstsze:
  • zaniedbanie terminowej wymiany oleju silnikowego (niekiedy skutkuje awarią turbosprężarki dopiero po przejechaniu wielu tysięcy kilometrów)

  • nieumiejętne uruchomienie silnika w uszkodzonym pojeździe długo stojącym "na placu"

  • przedostanie się ciała obcego na koło kompresji wraz z zasysanym powietrzem

  • pojawienie się drobnego elementu silnika w spalinach napędzających koło turbiny

  • chwilowy spadek lub utrata ciśnienia w układzie smarowania silnika (niekiedy skutkuje dopiero po dłuższym czasie)

  • nieumiejętna technika jazdy pojazdem z silnikiem turbodoładowanym


Objawy awarii

Spadek mocy silnika oraz zwiększona emisja czarnego zadymienia - niewystarczające ciśnienie doładowania.

Nastąpiło zużycie łożyskowania › zużycie olejowych pierścieni uszczelniających › wyciek oleju › powstanie dużej ilości nagaru pod kołem turbiny › zespół wirujący wskutek tarcia o nagar nie osiąga właściwych obrotów.

Spadek mocy silnika oraz niebieskie zadymienie - silnik spala olej wydostający się poprzez system uszczelnień turbosprężarki.

Nastąpiło zużycie łożyskowania › zużycie olejowych pierścieni uszczelniających › wyciek oleju › mieszanie oleju ze sprężanym powietrzem. Dodatkowy objaw: obecność oleju zalegającego w przewodach pomiędzy turbosprężarką a kolektorem ssącym (szczególnie na wejściu inercooler'a).

Okresowa utrata mocy silnika – efekt najczęściej związany z zacinaniem się systemu zmiennej geometrii. System sterowania ciśnieniem doładowania nie działa w sposób płynny, w konsekwencji czego czujnik ciśnienia doładowania rejestruje nieprawidłową wartość.


Szczególowy opis usterek

Turbosprężarka pracuje w bardzo ciężkich warunkach (wysokie temperatury) i jest bardzo czuła na różne zanieczyszczenia dostające się do niej z zewnątrz.
Kompresor turbosprężarki najczęściej typu odśrodkowego (koło kompresora oraz obudowa) wykonane są ze stopów aluminium a ich tempreratura pracy dochodzi do 450 m/s.
Turbina gazowa ma natomiast obudowę wykonaną z żeliwa a koło turbiny wykonane jest ze stopu odpornego na wysokie temperatury (temperatura na końcu łopatek w silnikach ZI przekracza 1000 oC. Przypomnieć należy to, że obroty turbiny przekraczają 200.000 ob/min a temperatura spalin na wylocie z kolektora wynosi 700 oC.
Prawidłowo użytkowana i obsługiwana turbosprężarka zużywa się stopniowo i jest to proces długotrawały. Tylko i wyłącznie czynniki pochodzące spoza turbosprężarki mogą spowodować jej przedwczesną awarię.
 

BRAK SMAROWANIA

 

   

Niedostateczna ilość oleju powoduje przede wszystkim uszkodzenie łożysk, ocieranie kół wirnika
o obudowę, utratę szczelności lub pęknięcie wałka, zniszczenie uszczelnień w obudowie a także
otworów i rowków olejowych.

 

Zanieczyszczenia w oleju

 

Mogą uszkodzić panewki i czopy wałka, utrudnić przepływ oleju i funkcjonowanie pierścieni
uszczelniających. Mogą to być cząstki metalu, nagaru itp. Produkty zużycia bądź awarii silnika dostają się wraz z olejem do układu łożyskowania turbosprężarki.

 

Zanieczyszczenia w zasysanym powietrzu

 

Ciała obce (brud) w zasysanym powietrzu dostają się najczęściej przez uszkodzone filtry powietrza
powodując zniszczenie koła kompresora.

 

Zanieczyszczenia w spalinach

 


 

Obce ciała w gazach spalinowych – fragmenty zaworów, gniazd i prowadnic zaworowych, pierścieni, tłoka, świecy żarowej – powoduje zniszczenie koła turbiny. Obce ciała w zassanym powietrzu doładowującym jak i w spalinach, poprzez zniszczenie koła turbiny lub kompresora, powodują utratę wyważenia układu wirującego, co prowadzi do przedwczesnego zużycia mechanicznego turbosprężarki nawet w sposób nagły.